piątek, 9 września 2016

Sezon na śliwki

Przełom lata i jesieni to wyczekiwany czas przez wielbicieli śliwek, owoców zdrowych, soczystych i pysznych. 

Właściwości odżywcze

Duża zawartość rozpuszczalnego błonnika pokarmowego powoduje, że śliwki sprawdzają się przy regulacji wypróżnień. Dodatkowo składnik ten korzystnie wpływa na florę bakteryjną okrężnicy, dzięki czemu zmniejsza ryzyko raka jelita grubego. Warto więc spożywać kilka sztuk owoców dziennie w celu zachowania prawidłowego funkcjonowania jelit.
Śliwki są dobrym źródłem potasu, który należy do kationów wewnątrzkomórkowych. Reguluje gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową organizmu. Ważną cechą wspomnianego pierwiastka jest wpływ na komórki nerwowe i mięśniowe, w tym serce. W przypadku niedoborów potasu w organizmie może dojść do zaburzeń rytmu serca. Ponadto niezawodnie obniża ciśnienie tętnicze krwi.
Śliwki bogate są także w magnez, czyli w ważny składnikiem kości i zębów. Bierze on udział w termoregulacji, kurczliwości mięśni i metabolizmie lipidów. To jednak nie koniec listy ważnych składników odżywczych. W śliwkach znajdziecie także beta-karoten, wapń i fosfor.
Jednym z kluczowych atutów omawianych owoców jest stosunkowo mała kaloryczność (8 sztuk – 45 kcal) oraz niski indeks glikemiczny. Dzięki temu chętnie polecane są w ramach diet redukcyjnych. Ponadto wykazano korzystny wpływ śliwek w diecie kobiet po menopauzie.
Bardzo ważną ich zaletą jest zdolność antyoksydacyjna, dzięki zawartości polifenoli. Przeciwutleniacze zapobiegają nadmiernej produkcji wolnych rodników, które przyspieszają proces starzenia się i zwiększają ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Palacze są główną grupą ryzyka niedoboru antyoksydantów, dlatego też śliwki są dla nich wprost stworzone.
Przeciwwskazania
Nadmiar śliwek działa przeczyszczająco, dlatego należy je spożywać z umiarem. Warto pamiętać, że owoce te mogą stanowić zagrożenie w chorobach zapalnych wątroby i jelit (działanie wzdymające) oraz w przypadku cukrzycy, ze względu na zawartość cukru.
Przechowywanie
Warunki przechowywania mają duży wpływ na jakość śliwek. Tak jak każde owoce, warto je codziennie przeglądać i separować uszkodzone lub zepsute sztuki. Prawidłowym sposobem przechowywania jest trzymanie ich w chłodnym i suchym miejscu przez około 3-5 dni. Wraz z upływem czasu maleje kwasowość i jędrność śliwek, przez co są bardziej podatne na zepsucie, za to rośnie zawartość dobroczynnych polifenoli. Warto też wiedzieć, że z kolei proces suszenia śliwek pomniejsza ich zawartość, obniżając tym samym aktywność antyoksydacyjną owoców.
A już w najbliższych dniach na blogu pojawią się przepisy z wykorzystaniem śliwek: pyszne zdrowe ciasto ze śliwkami, dżem bez dodatku cukru, jaglane knedle czy pyszna zapiekanka ze śliwkami w roli głównej! Zapraszam