niedziela, 25 września 2016

Kuchnia dla serce, zdrowie z roślin

"Jedz. Nie za dużo. Głównie rośliny" - te słowa Michaela Pollana stały się mottem książki "Kuchnia dla serca"



,,100 mil na Krecie, oregano na kilogramy i rośliny na talerzu, czyli zdrowe serce.
Jeśli zastanawiasz się, jak połączyć radość jedzenia z dbałością o serce i jak zrealizować postanowienie, aby „zdrowiej żyć“, ta książka jest dla Ciebie. Znajdziesz tu 120 przepisów na dania przygotowane przez pasjonatów diety roślinnej i ultramaratończyków Violettę i Roberta. Wspiera ich zespół naukowy pod przewodnictwem prof. kardiologii Artura Mamcarza.
Dowiedz się więcej o (dobrej) sile nawyków, naucz się skutecznie czytać etykiety i sprawdź, dlaczego warto zrezygnować z soli. Zainspiruj się i działaj już od dziś.”

O autorach:
Violetta Domaradzka i Robert Zakrzewski – kochają górskie biegi ultra i dobre jedzenie. Organizatorzy Biegu Wegańskiego i biegu Gorce Ultra-Trail oraz akcji ekologicznej „Zabiegam o czystą Polskę“. Wspólnie napisali książkę "Kuchnia dla biegaczy. Siła z roślin". Ich kolejny projekt to „100 mil szczęścia. 12 smaków”, w ramach którego biorą udział w 12 biegach z serii Ultra Trail World Tour i poznają smaki odwiedzanych krajów. Viola najchętniej startuje na dystansie 100 kilometrów i ma na swoim koncie już 11 takich biegów w ciągu zaledwie 2 lat. Robert przygotowuje się do kolejnego startu w biegu 24-godzinnym, a przy tym coraz częściej odnajduje się za obiektywem aparatu. Violetta i Robert tworzą zespół Run Vegan Team i z pasją promują kuchnię roślinną. Wspólnie z zespołem lekarzy i dietetyków zajmują się wpływem diety roślinnej na zdrowie. Są przekonani, że połączenie aktywności fizycznej i diety opartej na roślinach zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak miażdżyca czy nadciśnienie.



Książka została podzielona na dwie części. I część ,,Okiem lekarza” została napisana przez specjalistów kardiologów, dietetyków oraz lekarzy specjalistów. W tej części dowiemy się min. O chorobach serca, o zagrożeniach i chorobach dietozależnych które są plagą naszych czasów.  Część pierwsza składa się z rozdziałów:
- Ruch, jedzenie, picie, sen- higieniczny tryb życia,
- Miażdżyca tętnic,
- Tkanka tłuszczowa- magazyn bez dna,
- Lipidologia w praktyce- co warto wiedzieć o cholesterolu,
- Czy można zmniejszyć ryzyko sercowo-naczyniowe domowymi metodami,
- Żywność funkcjonalna- więcej niż pożywienie
- Alkohol- szkodzi, rujnuje czy pomaga?
- Używki, nawyki, nałogi.
- Wysiłek fizyczny a serce,
- Paliwo dla serca, paliwo dla mięśni,
- Bezpieczne uprawiania sportu- kiedy zasięgnąć porady lekarskiej,
-Jak zmienić nawyki na lepsze.

Jak widzimy po tytułach poszczególnych rozdziałów, tematyka poruszana i opisywana w książce jest bardzo rozległa, przy tym bardzo rzetelna. Każda część została napisana przez lekarzy i specjalistów co daje nam pewność o tym iż informacje w nich zawarte są sprawdzone i udowodnione naukowo. Każdy rozdział opatrzony jest również bibliografią. Uważam iż wiedza tutaj zawarta jest bardzo istotna i każdy powinien się z nia zapoznać aby zrozumieć jak ważne jest żywienie oraz jak dużym problemem są choroby spowodowane złym stylem życia.
Część druga książki to ,,Kuchnia dla serca”. Ta część została już napisana przez autorów Violettę i Roberta. Również została podzielona na kilka rozdziałów:

- Odżywiaj się dobrze,
- Zmiany w kuchni- wskazówki praktyczne,
- Mniej soli więcej zdrowia,
- Aktywność fizyczna,

Z tej części dowiemy się praktycznej wiedzy od autorów którzy na co dzień zdrowo gotują, zdrowo i aktywnie żyją. Wskazówki których udzielają przydadzą się wszystkim, zarówno osobą które chcą rozpocząć zdrowe odżywianie o zmianę stylu życia oraz dla osób takich jak ja które z żywieniem są związane od dawna.  

III część książki to ,,Zdrowie z roślin”.  W ostatniej części znajdują się przepisy podzielone na konkretne posiłki. Najwięcej przepisów znajdziemy na koktajle, zdrowe warzywne z wykorzystaniem wszelkiej zieleniny oraz dodatku owoców czy superfoods.  W rozdziale jest również mnóstwo przepisów na zupy, dania główne, śniadania czy słodkie desery. Wszystkie przepisy zawarte w książce są zdrowe, zawierające mnóstwo wartości odżywczych, bez cukru, rafinowanych tłuszczy, polepszaczy smaku czy innych zbędnych dodatków. Autorzy bazują na warzywach, owocach, zdrowych ziarnach, podkreślają wartości odżywcze siemienia lnianego czy zdrowej oliwy z oliwek. Przepisy są łatwe i tanie z wykorzystaniem łatwo dostępnych składników.
Ja już wypróbowałam przepis na zupę krem z pieczonych buraków czy kotlety z kalafiora- pyszne zdrowe i sycące.

Wszystkim polecam książkę, nie tylko ze względu na przepisy czy piękne zdjęcia. Polecam ponieważ wiedza w niej zawarta na pewno pomoże wam zrozumieć i wprowadzić zmiany do własnego życia. Zmieniajmy nawyki żywieniowe, poznawajmy nowe smaki zdrowych dań, dbajmy o własne zdrowie- przecież jest najcenniejszym co mamy.