piątek, 8 maja 2015

Naleśniki cieciorkowe z czarnuszką

Dziś przepis na naleśniki z wykorzystaniem mąki z cieciorki. Mąka to od niedawna gości w mojej kuchni i właśnie jestem na etapie jej ,,testowania". Zaczęłam od klasycznego przepisu z wykorzystaniem mąki- naleśniki. Jak się okazało mąka to sprawdza się świetnie. Naleśniki są pyszne, ale pasują tylko do wytrawnych farszów. Czuć w nich specyficzny posmak cieciorki, lekko słony. Dodałam do ciasta czarnuszkę, która podkreśliła wytrawny smak. Polecam wypróbować :)

A na początek kilka słów o samej mące:

Mąka z cieciorki (ciecierzycy) powstaje na dwa sposoby: przez zmielenie jej suchych, uprażonych nasion lub zmielenie namoczonych, a nawet lekko już sfermentowanych nasion (co dodaje im wartości, bo białko staje się bardziej przyswajalne).
Dowody archeologiczne świadczą o tym, iż spożywana była tysiące lat temu, głównie na kontynencie azjatyckim (dziś kupimy ją pod nazwą Papad), ale przez Grecję zawędrowała i do Europy. 

Przechowywanie:
Mąkę z cieciorki przechowujemy w ciemnym, chłodnym miejscu, najlepiej w szczelnym opakowaniu, ideałem byłby szklany pojemnik w zimnej spiżarni.

Zastosowanie:
Może służyć jako dodatek do zwykłej mąki w wypiekach. Nadaje się też do zagęszczania zup i sosów, zwłaszcza tych wegetariańskich, wzbogacając je znacząco o białko. W ciastach czy wegetariańskich burgerach może zastąpić bułkę tartą. Niezbędna na tradycyjne dania, jak kofta czy flan, może też dodać egzotyki naleśnikom.

Wartości odżywcze mąki z cieciorki w 100 g:
Wartość energetyczna
 
353 kcal

 
 
Białko
 
25,8 g

 
 
Węglowodany
 
60 g

 
 
Tłuszcze
 
1,1 g

 
 
Gluten
 
nie zawiera
 
 
 
IG (indeks glikemiczny)
 
35
 

 
Ponadto mąka z ciecierzycy zawiera mnóstwo kwasu foliowego, około 100 gramów zapewnia 120% dziennego zapotrzebowania na niego (ważne dla kobiet w ciąży), jest bogata w błonnik, NNKT i żelazo (42% dziennego zapotrzebowania), potas (27%), wit. B1 (58%), wit. B6 (27%), fosfor (45%), magnez (31%), cynk (32%), selen (26%) i mangan (67%). A nawet miedź (26%).

info: http://biokurier.pl/

PRZEPIS
Szklankę mąki łączymy z szklanką wody - pól na pół gazowana i zwykła. Dodaję czarnuszkę i łyżkę oleju ryżowego. Odstawiam na minimum godzinę. Po tym czasie sprawdzam konsystencję, powinna być dość gęsta jak na tradycyjne naleśniki. Smażę na suchej patelni.