czwartek, 7 stycznia 2016

Seler - co w im siedzi?

Seler to warzywo, które najczęściej kojarzy się z dodatkiem do zupy. Niepozorna, niezbyt piękna, porowata bulwa, której zapach nie jest dla wszystkich miły i przyjemny. Jednak seler kryje w swoim wnętrzu nie przez wszystkich doceniane dobro. Seler posiada wiele właściwości; odżywczych i leczniczych.

W selerze znajdziemy 80 cennych składników. Niewątpliwie do najcenniejszych możemy zaliczyć: witaminę A, E, C, B. Dodatkowo seler zawiera kwas foliowy i witaminę PP. Zawartość witaminy C w selerze wynosi około150 mg w 100 g, co powoduje, że jest jej nawet dwukrotnie więcej niż w cytrusach. Dodatkowym atutem tej cudownej bulwy jest duża zawartość minerałów. Fosfor, potas, cynk, wapń magnez i żelazo występujące w selerze, to niektóre z wielu cennych pierwiastków, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Właściwości lecznicze seler zawdzięcza obecności w swoim składzie licznych flawonoidów.
Flawonoidy maja silne działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Uszczelniają naczynia krwionośne, maja działanie rozkurczające mięśnie gładkie, oraz właściwości moczopędne.

 Dieta a seler

Dieta selerowa jest bardzo korzystna dla naszego zdrowia.
Przede wszystkim oczyszcza nasz organizm z toksyn, które zawarte są miedzy innymi w pożywieniu. Seler pobudza również przemianę materii co również pozytywnie wpływa na nasza sylwetkę. Warzywo to pomaga również trawić tłuszcze oraz wspomaga produkcję żółci i zapobiega jej zastojowi w woreczku żółciowym. Dodatkowo seler ułatwia trawienie i likwiduje zaparcia.
Zaleta tego warzywa jest również jego mała kaloryczność. W 100 g seler ma tylko 34 Kcal. Jego indeks glikemiczny jest również niski i wynosi tylko 15.
Więcej informacji na temat poszczególnych pierwiastków znajdziesz w naszych tabelach kalorii.

Na co jeszcze pomaga seler?

  • wzmacnia układ odpornościowy,
  • polepsza pracę serca,
  • obniża ciśnienie tętnicze (napar z nasion selera,)
  • wspomaga leczenie zapalenia górnych dróg oddechowych,
  • ułatwia trawienie.
Wszystkie wymienione zalety tej niezwykłej bulwy na pewno korzystnie wpłyną na nasze zdrowie pod warunkiem, iż stanie się on obecny w naszej diecie. Seler korzeniowy i naciowy można spożywać  w wielu postaciach. Jako składnik sałatek, surówek, zup a także jako sok.
Należy również dodać iż zawarte w selerze furanokumaryny mogą u niektórych osób wywołać reakcje alergiczne. To jest jedyne przeciwwskazanie do stałego włączenia do naszej diety tego niezwykłego warzywa.