poniedziałek, 11 maja 2015

Kolorowe warzywa

Na podstawie koloru owoców i warzyw możemy określić, jakich wartości odżywczych nam dostarczą i na co korzystnie wpłyną. O tym, że owoce i warzywa są cennym źródłem witamin i minerałów, wie każdy. Ale kolor także ma znaczenie – jeden pobudza, inny koi.
Warto zapamiętać, jaki wpływ na nasz organizm mają poszczególne, podzielone kolorystycznie grupy warzyw i owoców. Dzięki temu będziemy wiedzieć, po które z nich sięgnąć żeby złagodzić stres, a które warto jeść przy migrenie. Owoce i warzywa można podzielić na grupy, charakteryzujące się dużą zawartością konkretnych składników. Taki podział został wprowadzony zgodnie z ich kolorystyką.

Czerwone owoce i warzywa 
dzięki przeciwutleniaczom – antocyjanom i likopenowi – mają działanie przeciwnowotworowe i spowalniają starzenie się organizmu. Dzięki zawartości potasu obniżają ciśnienie, pozytywnie wpływają na pracę serca. Co ciekawe, więcej likopenu zawierają warzywa przetworzone, na przykład ketchup, koncentrat pomidorowy. Jeśli chcemy zachować młodość, sięgajmy więc po pomidory, czerwoną paprykę, czereśnie, wiśnie, truskawki, granaty, buraki, arbuzy i czerwoną kapustę.

Kolory żółty i pomarańczowy wskazują na dużą zawartość karotenoidów, które również opóźniają procesy starzenia i pomagają chronić organizm przed powstawaniem nowotworów. Zeaksantyna i luteina (barwniki - przeciwutleniacze występujące na przykład w kukurydzy) chronią siatkówkę oka przed chorobami i pogorszeniem wzroku. Ponadto luteina zmniejsza ryzyko raka prostaty. Witamina A korzystnie wpływa na stan włosów, skóry i paznokci, a witamina C poprawia odporność, zapobiega szybkiemu starzeniu się skóry. W tej grupie znajdują się więc marchew, cytryny, pomarańcze, morele, banany, brzoskwinie, kukurydza, dynia.

Zielony oznacza, że warzywa zawierają kwas foliowy, błonnik i przeciwutleniacze. Kwas foliowy jest niezwykle ważny dla kobiety w okresie poprzedzającym ciąże i w jej trakcie. Zapobiega on wadom cewy nerwowej u dzieci - bezmózgowiu, przepuklinie oponowo-mózgowej i rozszczepowi kręgosłupa. Błonnik wspomaga trawienie i wzmaga uczucie sytości. Zielone warzywa i owoce wzmacniają naczynia krwionośne i zapobiegają anemii, ale także korzystnie wpływają na nasze samopoczucie i dodają energii. W naszym menu powinny jak najczęściej gościć kiwi, ogórki, brokuły, sałata zielona, kapusta, szpinak, szparagi i brukselka.

Przeciw infekcjom
Z kolei po białe warzywa, jak cebula, czosnek, por, kalafior czy patison warto sięgnąć przy infekcjach. Działają one przeciwzapalnie, antybakteryjnie i przeciwwirusowo. Są naturalnymi antybiotykami, wzmacniają odporność, chronią przed przeziębieniami i grypą. Mogą obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory na tle hormonalnym, raka piersi, prostaty i okrężnicy.


Przeciw starzeniu 
Fioletowy i niebieski oznaczają, że warzywa zawierają silne przeciwutleniacze. Opóźniają więc procesy starzenia, chronią serce, wpływają korzystnie na skórę, pobudzają trawienie i mogą obniżyć ryzyko powstawania nowotworów. Poprawiają także widzenie o zmroku. Dlatego ważne jest, by w naszej codziennej diecie znalazły się bakłażany, ciemne winogrona i rodzynki, aronia, jagody, czarne porzeczki, borówka amerykańska czy jeżyny.
info: www.echodnia.eu