wtorek, 21 kwietnia 2015

Pyszny i zdrowy szpinak

Wartości odżywcze szpinaku

W szpinaku znajdziemy korzystne dla zdrowia składniki takie jak: witamina C, E, A, K, B, B2, B6, B11, żelazo i kwas foliowy, potas, magnez, fosfor, jod i mangan.

- Jest niskokaloryczny: 100 g to 16 kcal. Ponadto zawarte w nim potas i witaminy z grupy B uczestniczą w spalaniu węglowodanów i tłuszczów oraz przyśpieszają metabolizm.
- Szpinak ma właściwości anty-nowotworowe dzięki antyoksydantom takim jak witamina C, beta-karoten czy luteina.
- Szpinak zawiera także magnez, który ma duży wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego.
- Szpinak zawiera również potas, który obniża ciśnienie krwi oraz reguluje pracę serca poprzez wspomaganie magnezu co powoduje, że zalecany jest osobom z nadciśnieniem.
- Ponadto zawiera żelazo, które transportuje tlen i jest kluczowe w produkcji hemoglobiny. Kobiety w ciąży powinny jeść szpinak z powodu zawartości kwasu foliowego (witaminy B11), który zapobiega nieprawidłowemu rozwojowi układu nerwowego płodu.
- Dodatkowo szpinak jest bogaty w witaminy takie jak witamina K, która wspomaga prawidłowe krzepnięcie krwi, witaminę E, która opóźnia procesy starzenia czy witaminy z grupy B, które obniżają „zły cholesterol LDL.


W 100 gramach szpinaku:
  • 23 kcal = 97 kJ
  • Błonnik = 3 g
  • Białko = 3 g
  • Węglowodany = 4 g
  • Sód = 79 mg (5% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 558 mg (12% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 99 mg (10% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 49 mg (7% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 79 mg (25% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo= 3 mg (17% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0.5 mg (6% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.1 mg (12% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.9 mg (50% dziennego zapotrzebowania)
  • Jod = 12 mg (100% dziennego zapotrzebowania)