sobota, 18 kwietnia 2015

Kiełki na zdrowie!

Kiełki pochodzą z Dalekiego Wschodu i stają się coraz bardziej popularne w polskiej kuchni. Można wyhodować je z różnych nasion, m.in. ze słonecznika, soi, fasoli, rzodkiewki, brokułów, a nawet rzeżuchy, kukurydzy czy pszenicy. Kiełki mają bardzo wiele cennych walorów, zarówno odżywczych, jak i zdrowotnych. Spożywanie ich zaleca się niemal każdemu, także dzieciom i osobom starszym. Ponadto mogą one stanowić smaczny dodatek prawie do wszystkiego -  dań na ciepło, zimnych przekąsek, sałatek czy kanapek.


Wartość odżywcza kiełków
Kiełki należą do produktów o wysokiej wartości odżywczej. Są skoncentrowanym źródłem witamin i składników mineralnych. Zmiany w kiełkujących nasionach następują bardzo szybko, dzięki czemu zawartość cennych składników wzrasta nawet kilkakrotnie w ciągu zaledwie paru dni. W zależności od rodzaju, kiełki zawierają między innymi witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E oraz witaminę C i wiele witamin z grupy B. Do obecnych w kiełkach minerałów zaliczyć można żelazo, cynk, wapń, fosfor, magnez i wiele innych. Dostarczają one także aminokwasy oraz cenne ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepsze i najbardziej wartościowe pod względem odżywczym są kiełki spożywane na surowo.

Kiełki rzodkiewki
Smak:
ostry, pieprzny.
Skład i działanie na organizm:
są bogate w witaminę C oraz siarkę, która wchodzi w skład niektórych enzymów, hormonów oraz aminokwasów. Siarka jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponadto ma dobroczynny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci 
Z czym łączyć?
Kiełki rzodkiewki doskonale pasują do dań na bazie jajek, np. sałatek, kanapek czy twarożków. Możną je łączyć z różnymi dipami – majonezowym, śmietanowym itp.


Kiełki słonecznika
Smak:
lekko orzechowy
Skład i działanie na organizm:
zawierają spore ilości minerałów, takich jak żelazo, fosfor oraz cynk, magnez i wapń
Z czym je łączyć?
Dobrze komponują się z kanapkami z serem, wędliną czy pasztetem; sprawdzają się jako dodatek do dań z mięsa, ryb oraz sałatek (np. z pomidorów)

Kiełki soi i lucerny
Smak:
kiełki soi - delikatny, chrupiący; kiełki lucerny – lekko orzechowy
Skład i działanie na organizm:
kiełki soi w porównaniu do innych kiełków są zasobniejsze w białko, potas, wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminę B1 i foliany; kiełki lucerny są bogate w witaminy A, E oraz z grupy B, w tym szczególnie w B12
Z czym je łączyć?
doskonałym dodatkiem do dań z woka, w tym warzyw i mięsa; najlepiej dodawać je pod koniec przygotowywania potrawy

Kiełki brokułów
Smak:
lekko pikantny
Skład i działanie na organizm:
kiełki brokułów zawierają jeden z flawonoidów, tzw. sulforafan – jest to substancja chemiczna, która ma właściwości przeciwnowotworowe. Sulforafan działa także zabójczo na bakterie Helicobacter pylori, które zwiększają ryzyko powstawania choroby wrzodowej
Z czym je łączyć?
Najlepsze są spożywane na surowo - jako dodatek do kanapek, sałatek, mieszanych surówek i twarożków

Kiełki fasoli mung
Smak:
delikatny, chrupiący
Skład i działanie na organizm:
w porównaniu do innych kiełków roślin strączkowych zawierają mniejsze ilości witamin, minerałów, jak również białka, a przy tym są mniej kaloryczne
Z czym je łączyć?
Pasują zarówno do dań podawanych na zimno, jak i na ciepło, m.in. różnego rodzaju mięs oraz duszonych warzyw; dobrze komponują się z dodatkiem sosu sojowego.

 Opracowanie: A.Harton, J.Myszkowska-Ryciak http://lionfitness.pl/