piątek, 27 marca 2015

Kasza bulgur z warzywami

Czy znana jest wam kasza bulgur? Ja od kiedy ją odkryłam, spróbowałam- po prostu ja pokochałam. Jest pyszna, szybka w przygotowaniu i pasuje do wielu dań. A co jest w niej dobrego ? Zapraszam was na kilka informacji o tej kaszy oraz na łatwy przepis na bulgur z warzywami, który pasuje świetnie jako samodzielne danie oraz jako dodatek do II dania.


Wartości odżywcze kaszy bulgur

Choć jest jedną z najstarszych kasz, w Polsce raczej rzadko pojawia się na stołach. Największą popularnością cieszy się w krajach Bliskiego Wschodu, gdzie jest dodawany praktycznie do każdej potrawy (przystawek, sałatek, zup, dań głównych oraz deserów). Ten rodzaj kaszy doskonale sprawdza się jako zamiennik ryżu i kuskusu, ma też dużo więcej składników odżywczych.
 

  • Zawiera sporo białka wspomagającego odchudzanie i niewiele tłuszczów. Ma niski indeks glikemiczny- 46, nie powoduje więc gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi i daje uczucie sytości na długo. To zaś sprawia, że jest sprzymierzeńcem osób dbających o linię oraz diabetyków.
  • Wyróżnia się największą spośród opisanych kasz zawartością błonnika, który reguluje trawienie i może zapobiegać zaparciom a nawet nowotworom okrężnicy.
  • Jest dobrym źródłem witamin z grupy B i kwasu foliowego oraz magnezu, żelaza i fosforu. Dlatego powinny go często jadać kobiety w ciąży i karmiące piersią.
 Przygotowanie Kaszę wystarczy wrzucić do wrzącej, lekko osolonej wody. Proporcje płynu i kaszy oraz czas gotowania zależą od wielkości ziaren. Szklankę grubego bulguru należy zalać 2 szklankami wody i gotować ok. 6-8 min. Drobną kaszę wystarczy zalać 1,5 szklanki wrzątku i pozostawić pod przykryciem 20 minut, aż wchłonie cały płyn. Potem zamieszaj widelcem, by rozdzielić ziarenka. Możesz dodawać ją do sałatek i zup. Doskonale smakuje też jako śniadanie z ciepłym mlekiem, miodem i owocami.



KASZA BULGUR Z WARZYWAMI
100 g kaszy bulgur
mieszanka warzyw na patelnie (bez ziemniaków)
koperek
łyżka masła
szczypta soli

PRZEPIS
Kaszę przygotowujemy zgodnie ze wskazówkami na opakowaniu. Na patelni rozgrzewamy łyżkę masła, wrzucamy zamrożone warzywa i dusimy ok 5 min. Dodajemy ugotowaną kaszę, posiekany koperek. Całość mieszamy. Podajemy do II dania lub jako samodzielną potrawę.



 
Kasza bulgur wyróżnia się swoimi właściwościami i wartościami odżywczymi na tle innych kasz pszenicznych, czyli kaszy kuskus i kaszy manny. Przede wszystkim charakteryzuje ją największa zawartość błonnika, którego posiada ponad dwa razy więcej - bo 4,5 g/100 g po ugotowaniu, niż wspomniane kasze (niecałe 2 g w 100 g po ugotowaniu). Jest także najmniej kaloryczna - 100 g ugotowanej kaszy bulgur dostarcza 83 kcal, podczas gdy kasza manna 88 kcal, a kuskus 112 kcal. Ten turecki przysmak wyróżnia się również zawartością cennego dla serca potasu oraz fosforu - jednego ze składników budulcowych zębów i kości. Jednak najwięcej posiada kojącego nerwy magnezu, bo 32 mg/100 g. To aż 4 razy więcej niż kasza kuskus, która w 100 g posiada tylko 8 mg tego cennego pierwiastka

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kasza-bulgur-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-kaszy-bulgur_36948.html