środa, 25 marca 2015

Ciasto na pizze w dwóch odsłonach

Pizza może być zdrowa- taka przygotowana w domu, z dobrych składników i ze smacznymi dodatkami smakuje świetnie. Jest  też idealną alterntywą dla fast foodów których jak wiadomo unikamy. Ja mam kilka sprawdzonych przepisów na pizzę. Dziś podam was dwa na tradycyjną pizzę, która będzie idealna dla całej rodziny. Ja eksperymentuje z rodzajami mąki, dodatkami np. ziemniakami, kaszą manną itd. Jednak wersja klasyczna jest pewniakiem. Podam wam przepis zarówno na wykorzystanie drożdży świeżych jak i suszonych. Jaką wybieracie?:)

CIASTO NA PIZZĘ Z DROŻDŻAMI ŚWIEŻYMI
  • dwie i pół szklanki wcześniej wspomnianej mąki tortowej,
  • pół szklanki letniego mleka,
  • kolejne pół szklanki – tym razem letniej wody,
  • 30 g świeżych drożdży,
  • jedna łyżeczka oleju roślinnego,
  • szczypta soli.
Mąkę wsypujemy do wcześniej przygotowanej miseczki. Drożdże rozdrabniamy do szklanki i zalewamy letnim mlekiem z wodą – mieszamy dokładnie aż do całkowitego rozpuszczenia. Zawartość szklanki wlewamy do naczynia z mąką, dodajemy sól oraz łyżeczkę oleju. Całość dokładnie rozrabiamy (około 10-15 minut) aż do uzyskania odpowiedniej gęstości. Ciasto na pizze jest dobrze wyrobione gdy nie przykleja Nam się do dłoni i jednocześnie nie jest za suche (pozwala się łatwo formować). Miseczkę z ciastem odkładamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na okres 50-60 minut. Wiem że jest to stosunkowo dużo czasu, ale chcąc uzyskać puszyste ciasto jest to konieczne.

CIASTO NA PIZZĘ Z DROŻDŻAMI SUCHYMI

  • dwie szklanki mąki pszennej,
  • jedna płaska łyżeczka suchych drożdży,
  • dwie łyżeczki oleju z oliwek lub roślinnego,
  • 3/4 szklanki letniej wody,
  • szczypta soli,
  • jedna płaska łyżeczka cukru.
Przygotowanie ciasta.

Do szklanki z letnią wodą wsypujemy drożdże, sól, cukier i dolewamy olej – całość starannie mieszamy przez 3-4 minuty. Zawartość wlewamy do miseczki z mąką pszenną i wyrabiamy ciasto. Gdy ciasto na pizze jest już odpowiedniej konsystencji odstawiamy do wyrośnięcia na minimum godzinkę. Gdy nie mamy zbyt dużo czasu lub jesteśmy bardzo głodni, możemy ciasto podzielić na dwie części, uformować kulki i wstawić do piekarnika nagrzanego do temperatury 50 stopni na okres 20 minut.