sobota, 21 lutego 2015

Dlaczego warto jeść marchewkę?

90% marchewki to woda, 7% to składniki odżywcze, w tym węglowodany, białka, tłuszcze, celuloza. Pozostałe 3% stanowią składniki mineralne (potas, sód, wapń, fosfor, siarka, magnez, żelazo, mangan, miedź, cynk, kobalt), witaminy (A, B1, B2, B6, C, E, H, K, PP), kwas foliowy, inozytol, a także związki siarkowe, kumaryny, alkaloidy i pektyny.
Beta-karoten występujący w marchwi:
  • jest silnym antyoksydantem,
  • blokuje związki rakotwórcze,
  • wpływa na nasz układ odpornościowy,
  • dzięki niemu nasza skóra ma ładny kolor.
  • marchew chroni nasz wzrok,
  • obniża poziom cholesterolu,
  • zapobiega chorobom serca i nowotworom
Nie tylko korzeń marchwi ma dobroczynne działanie, warto także wykorzystywać liście i nasiona. Marchew działa regulująco, mineralizuje, wzmacnia, oczyszcza, regeneruje. Stosuje się ją w formie soku, suszu, pulpy, nasion.
Lista dolegliwości, na które pomoże nam marchewka jest imponująca:
  • zaburzenia przemiany materii,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • białaczka,
  • zwężanie naczyń wieńcowych,
  • trądzik,
  • oparzenia, odmrożenia,
  • obniżona ostrość widzenia,
  • wrzód żołądka i dwunastnicy,
  • niedobór mleka u matek karmiących,
  • miażdżyca,
  • nowotwór piersi,
  • reumatyzm,
  • astma,
  • anemia,
  • biegunka u dzieci.
Marchew jest bardzo dobra na wzmocnienie. Powinniśmy pić po 1 szklance soku z marchwi rano i wieczorem. Jeżeli nie lubimy smaku marchwi, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wzbogacić go jabłkami, brzoskwiniami czy bananami. Sok zagotowany z mlekiem i z miodem stanowi doskonały środek na przeziębienie.