wtorek, 12 sierpnia 2014

Zdrowa kolacja

Kolacja jest ostatnim posiłkiem spożywanym przed snem, dlatego powinna być lekkostrawna, nie powinniśmy z niej rezygnować. Jedzenie kolacji zapobiega nocnemu podjadaniu (które na pewno nie służy odchudzaniu) oraz powoduje, że człowiek budzi się rano wyspany i wypoczęty. Co więc jeść?
  • jogurty,
  • kefiry,
  • maślanki,
  • chudy nabiał,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • chude mięso, drób,
  • wędliny drobiowe,
  • ryby morskie,
  • warzywa ,takie, które nie powodują wzdęć.
Często mówi się iż nie jemy nic po 18. To błąd. Kolacja powinna być zjedzona na ok. 3 godziny przed snem. Dzięki temu ułatwimy organizmowi trawienie, które podczas snu jest bardzo spowolnione i zajmuje 4-5 godzin. Jeśli zjemy kolację o 18 a  spać idziemy ok 23, to przerwa będzie zbyt długa i zapewne będziemy głodni. A czego powinniśmy unikać ?
-kolacja nie powinna na pewno zawierać tłustych dań mięsnych i fast food, frytek, chipsów czy pizzy. Produkty te sprzyjają nadwadze i otyłości,
- słodkie przekąski są również zabronione,
- mleka nie powinny pić osoby, które nie tolerują laktozy, ponieważ może wystąpić u nich biegunka i bóle brzucha.
- warzywa niewskazana to biała i czerwona kapusta oraz warzywa cebulowe (cebula, por, szczypiorek),
- Z owoców również rezygnujemy, jemy je tylko w pierwszej części dnia,
- niewskazane są również fasolka, groch czy bób -powodują one wzdęcia, które utrudniają sen.

Ważne również, aby nie jeść zbyt dużo, gdyż obciąża to żołądek na noc, a jak wiadomo, on także powinien mieć trochę odpoczynku podczas snu. Spokojnej nocy :)