czwartek, 19 czerwca 2014

Mleko jakie wybrać?



Pić mleko czy nie pić? Oto jest pytanie. Dietetycy i lekarze wciąż się spierają, czy krowie mleko faktycznie jest takie zdrowe i czy w ogóle powinniśmy je pić. Zwolennicy picia mleka podkreślają, że mleko jest źródłem wapnia i przeciwdziała osteoporozie, przeciwnicy zwracają uwagę na nietolerancję laktozy u dorosłych i szkodliwość tłuszczu mlecznego. Ja źle czułam się po wypiciu mleka krowiego- pomimo że je bardzo lubię. Postanowiłam zrobić więc badania alergiczne aby móc stwierdzić nietolerancje laktozy. Okazało się iż moje podejrzenia się sprawdziły- nietolerancja laktozy + alergia na wiele białek. Stąd zaczęłam poszukiwać produktów którymi mogę zastąpić mleko i zabronione mi produkty. Dziś chciałabym wam przedstawić rodzaje mleka które możemy znaleźć w sklepie i które warto wybrać.

MLEKO KROWIE

MLEKO PASTERYZOWANE - podgrzewane kilka-kilkanaście sekund w 60-90ºC, nie zawiera chorobotwórczych bakterii i może stać w zamkniętym opakowaniu w chłodnym miejscu 1-2 dni, a w lodówce 3-4. Traci tylko 5-10 proc. witamin, w smaku przypomina świeże mleko. Powinno się je przegotować.

MLEKO UHT – podgrzewane przez kilka sekund do 135-150ºC, wolne od szkodliwych zarazków. Traci więcej witamin niż podczas pasteryzacji, zmienia smak i zapach. Przechowywane w lodówce zachowuje świeżość ok. 6 miesięcy, w temperaturze pokojowej – 2 miesiące. Po otwarciu nadaje się do spożycia przez 3 dni, przez pierwsze 12 godzin można pić bez gotowania.

MLEKO MIKROFILTROWANE – w procesie filtrowania mechanicznie usuwa się bakterie, martwe komórki i zanieczyszczenia, a potem pasteryzuje się je w temperaturze 72ºC. Ma smak najbardziej zbliżony do zwykłego mleka świeżego (nie przypomina gotowanego). Zachowuje świeżość 14 dni.

MLEKO SKONDENSOWANE – powstaje po odparowaniu części wody. Pakowane jest w puszki, kartony, tuby, czasem się je dosładza. Zamknięte można przechowywać rok. Służy do zabielania kawy i herbaty, jest bazą do sosów i deserów.

MLEKO BEZ LAKTOZY- jest to mleko które zostało pozbawione cukru mleczno- laktozy które powoduje uczulenia u wielu osób przejawiających nietolerancję cukru mlecznego. Ja bardzo często wybieram właśnie taki rodzaj mleka- w smaku nie różny się prawie w ogóle od tradycyjnego mleka- jest nieco słodsze, na pewno zasmakuje dzieciom.
MLEKO KOZIE- Jego atutem jest lekkostrawność, bo kuleczki tłuszczu w nim zawarte są mniejsze niż w mleku krowim, co ułatwia działanie enzymów i przyspiesza trawienie. Zawiera sporą ilość wapnia. Mogą je pić osoby uczulone na mleko pochodzące od krowy. Występujące w mleku kozim białko nie zawiera bowiem frakcji globulin odpowiedzialnych za reakcje uczuleniowe.

MLEKA ROŚLINNE

Mleko sojowe otrzymywane jest z ziaren soi. Najlepiej wybierać to bez dodatków. Dobrym źródłem wapnia i białka jest produkowany z tego mleka ser tofu. Jest też bogate w białko oraz witaminy z grupy B i nie zawiera laktozy. Ma jednak też wady: może powodować alergie, a długotrwale spożywane bywa przyczyną problemów z tarczycą (produkty sojowe zawierają tioglikozydy, które mogą upośledzać pracę tego gruczołu).
Mleko kokosowe powstaje z wyciśniętego miąższu orzechów kokosowych. Nie zawiera laktozy, mogą je więc pić osoby na nią uczulone. Najlepiej smakuje jako dodatek do potraw egzotycznych, np. zielonego curry w stylu tajskim.
Napój kukurydziany (mleko kukurydziane) powstaje z syropu kukurydzianego i – podobnie jak napój gryczany – nie zawiera kazeiny.
Mleko ryżowe to produkt z brązowego ryżu. Zawiera więcej węglowodanów niż mleko krowie, ale nie ma w swoim składzie wapnia i białka. W sklepach można jednak dostać mleko ryżowe lub produkty na jego bazie, które są dodatkowo wzbogacone witaminami i minerałami.
Napój gryczany (mleko gryczane) jest produkowany z ziarna gryki i soi. Nie zawiera laktozy, glutenu ani kazeiny, co sprawia, ze mogą go pić osoby uczulone na białko mleka zwierzęcego.

Polecam artykuły dotyczące mleka na stronie:http://www.poradnikzdrowie.pl/