sobota, 2 maja 2015

Sezon na szparagi i zupa krem

Sezon na szparagi trwa od połowy kwietnia do połowy lipca. Szparagi białe i zielone są nieocenionym źródłem witamin i minerałów. Medycyna ludowa zapewnia, że szparagi to doskonały środek leczniczy przy wielu schorzeniach. Warto dodać szparagi do diety na odchudzanie. Po pierwsze są bardzo smaczne, a po drugie w 100 g tej rośliny jest zaledwie 18 kcal. Co więcej, pędy szparagów są lekkostrawn.
Szparagi zawierają kwas foliowy w dużych ilościach. Zjadając 10 ugotowanych pędów szparagów, zaspokoisz połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na kwas foliowy. Jeśli planujesz dziecko lub jesteś w ciąży, uzupełnij dietę o szparagi. Nie utyjesz od nich, a kwas foliowy zapewni prawidłowy rozwój dziecka.

Przeciwutleniacze zawarte w szparagach (rutyna, glutation) korzystnie wpływają na cerę, niszcząc wolne rodniki, a tym samym spowalniając proces starzenia się skóry. Szparagi stymulują pracę nerek, przyspieszają drenaż limfatyczny oraz wydalanie toksyn z organizmu. Dlatego są świetnym środkiem na oczyszczanie organizmu. Ze względu na zawartość puryn nie są zalecane osobom chorującym na dnę moczanową.

Szparagi to znany środek leczniczy w schorzeniach układu krążenia. Znajdująca się w ich składzie asparagina obniża ciśnienie tętnicze, rozszerza naczynia krwionośne i usprawnia pracę serca.

SKŁADNIKI
1 pęczek zielonych szparagów
1 cebula
1 łyżka oliwy
0,5 litra bulionu
sól, pieprz, gałka muszkatołowa
jogurt naturalny

PRZEPIS
Od szparagów odciąć i wyrzucić zdrewniałe dolne końcówki. 

Odciąć również główki I odłożyć na bok. Resztę każdego szparaga obrać bardzo cieniutko i delikatnie.
Cebulkę pokroić w kostkę i zeszklić na oliwie. Dodać szparagi i zalać bulionem. Dusić przez ok. 10-15 minut aż szparagi zmiękną. Zdjąć z ognia. 
Doprawić solą, pieprzem i gałką muszkatołową do smaku. Całość zblendować. Główki szparagów zblanszować. Zupę podawać z kleksem jogurtu i główkami szparagów.